Reis Zuid-Afrika, Swaziland & Lesotho

Yesss....

Zondag 3 december 2017 geboekt een Single groepsreizen - 22 dagen - Zuid-Afrika

Single groepsreis Zuid-Afrika, Swaziland & Lesotho. De reis is geboekt net zoals vorig jaar weer bij Fox reizen. Volgens  Fox  de meest complete rondreis door Zuid-Afrika. Na eerst mij pijlers gericht te hebben op Namibië ben ik hier toch weer van afgestapt, omdat ik denk dat niet tref wat ik de afgelopen vakantie zo geweldig vond in Zuid -Afrika en Swaziland. Daarom toch verder gezocht en  deze reis gekozen.  Het eerste gedeelte is vrijwel gelijk aan vorige vakantie en dan door naar Lesotho , een land waar ik mij nu al op kan verheugen. Maar ook  de reis verder naar Kaapstad lang Oudtshoorn, de struisvogel hoofdstad aan de tuinroute. Kortom er is teveel om op te noemen. Ik heb er nu al heel veel zin in.  En alleen de voorbereidingen geeft al zoveel plezier.

7 april  2017

Ja, het begint al een beetje te rommelen afgelopen week al een nieuwe koffer gekocht. En vandaag een hotel geboekt. Voor de nacht voor het vertrek. Het Mercure hotel terminal schiphol. Dit hotel is direct achter de douane in het transitgebied  van lounge 3 gelegen en je kan hier alleen overnachten wanneer je een vliegticket hebt voor de uitcheckdag. Het is de bedoeling dat ik de avond voor vertrek met de trein vanuit Meppel direct naar Schiphol ga. Zodat ik 's morgens geen drukke wegen en files en oponthoud heb en geen stress heb. Het hotel  is gelegen in de transitzone dus ik  kom voor de deur aan en moet dan wel mijn ruimbagage in een kluis doen , omdat ik wel eerst door de douane moet. De volgende dag zal ik dus eerst weer de koffer op moeten halen en vervolgens inchecken en weer door de douane.  Dat is wel wat omslachtig, maar zal allemaal wel los lopen. ben niet de eerste die het zo oplost.

10 mei 2018

Zojuist een wijziging gedaan door het hotel wat hier bovenstaat te annuleren  en een ander hotel geboekt. Het hotel Chariot in Aalsmeer heeft de mogelijkheid tot Park Sleep and Fly wat een uitkomst is. Het is dus niet meer nodig om met de trein naar Schiphol te gaan maar ik kan nu de avond vooraf met de auto naar het hotel en de auto wordt dan daar geparkeerd en ga ik overnachten. De volgende morgen word ik dan met de shuttle naar Schiphol gebracht. De dag dat ik weer terugkom wordt ik weer opgehaald met de shuttle. En ga dan weer met eigen vervoer naar huis. Het is niet duurder dan de eerste optie die ik had, maar wel makkelijker.  Omdat ik nu geen kluis hoef te huren voor de bagage en ik het geen drie keer nodig is langs de paspoort controle en douane te gaan is dit een betere oplossing voor  een stress vrij begin van de vakantie.

eSwatini

Op 19 april heeft de Koning van Swaziland , Mswati III, op zij vijftigste verjaardag aangekondigd dat de naam voor Swaziland zal veranderen in het Koninkrijk eSwatini.

9 juni 2018

Toch al een beetje onrustig. Gisteren nog flink aan het poetsen geweest in huis en vandaag al een beetje begonnen met alvast  een voor selectie te maken van wat er allemaal mee moet op reis. Er zal nog een hele boel weer terug gelegd worden, want dit gaat niet passen allemaal.

10 juni 2018

13 juni 2018 is het vertrek gepland naar Johannesburg en vlieg dan met een Boeing 777- 300ER  ook wel de triple seven genoemd van de KLM.

En heb als voorkeur stoel 60E doorgegeven bijna in de staart van het vliegtuig. Voor de terugreis kon er ook al een keus worden gemaakt en heb gekozen voor 41E eigenlijk dezelfde plek alleen vlieg ik terug met een Boeing 777-200ER

3 juni 2018

Amsterdam (AMS) - Johannesburg (JNB) - KL0591

10:35 - 21:15 | 🕔 10u40 | Boeing 777-300 | uitgevoerd door: KLM

Deze Boeing 777-300ER, genaamd "Tijuca National Park", brengt mij naar Johannesburg.

Boeing 777-300ER

Economy Class: 31 in/79 cm
  Economy Comfort-zone: 35 in/89 cm

Boeing 777-200ER Nieuwe World Business Class

Dag 2 Johannesburg - Hoedspruit

Het ontbijt was al vroeg en om een uur of half negen was het verstrek waarna we richting Hoedspruit gingen. Naar nog eens een hernieuwde kennismaking in de bus kwam het langs plaatsen die mij allemaal wel weer bekend voorkwamen zoals Belfast en Dullstroom hier werd geluncht bij Harrie's Pancack verder onderweg passeren we de Abel Erasmus Bergpas van waar je een schitterend uitzicht hebt op de Olifants Rivieren  Er bij de Spar in Lyndenburg nog wat inkopen gedaan. Verder over de pas met prachtige uitzichten. We zouden naar  een waterval gaan, maar deze werd  uitgesteld naar dag 4 want dan doen we de Panorama route. Aangekomen in Timbavat Safari Lodge

kregen we een welkoms drankje en werden de sleutels verdeeld van de leuke en vrolijk beschilderde huisjes. Ik had huisje nummer 1. Er was bijna geen huisje gelijk allemaal erg grappig beschilderd. Na s'avonds nog het diner te hebben genuttigd ging iedereen dan naar zijn eigen huisje om zich voor te bereiden op de dag vanmorgen. Het vertrek stond gepland om zes uur voor een safari door het Krugerpark en nog een Sun set safari in Timbavati Privat Game drive. Ik ben benieuwd.

Dag 3 Krugerpark

Het was vanmorgen al heel vroeg want het vertrek stond gepland om zes uur voor een safari in Kruger Nationale Park. Iedereen had een slecht gevoel over de voorbije nacht omdat er ook luidruchtige Amerikanen aanwezig waren en deze lawaai maakten tot diep in de nacht. We hadden er geen goed woord voor over. Nadat we in het restaurant een kop oploskoffie en een hand vol hondenbrokjes hadden genuttigd ging het naar de Jeeps waar we eerst nog een lunchpakket kregen overhandigd en waarna er koers werd gezet naar het Krugerpark. Iedereen was goed ingepakt want in een open auto is het toch behoorlijk aan de frisse kant. Aangekomen bij de poort in Orpen moest er nog worden getankt en gingen de poorten open om zeven uur. Na enige tijd werd al een Buffel gespot en al vlug daarna en kudde Olifanten en niet veel later het Luipaard en dachten dat we voor negen uur wel de Big five te hebben gespot dit viel toch wel erg tegen. maar zo ongeveer kwart voor negen werd de Leeuw gespot. Het was een aan een schakeling van wilde beesten zoals de Zebra's, Gnoes, Koedoes en Giraffen tegen een uur of elf even koffie drinken en weer door. De Bavianen, Gevlekte Hyena, Nijlpaarden, Krokodillen, Waterbok, Impala, Nyala noem het maar op. Vogels Waaronder de Kori-trap een vogel die elf to negentien kilo kan wegen en nog steeds kan vliegen. De Grijse Tok de Roodsnavel Tok, Zuid Afrikaanse boom hop, Steppenbuiserd, Struisvogel niet vergeten en nog zoveel meer. Nadat we geluncht hadden ging het nogmaals verder en  met de ene wauw naar de andere wauw ging deze safari over in de avond Safari in Timbavat Private Game Reserve. Deze safari was iets minder compleet dan de ander en er werden voornamelijk vogels gespot waaronder de Vorkstaart Scharrelaar en veel andere exoten ook werd er nog een groep buffels gespot en later nog Gnoes en ander soorten. De dag werd afgesloten met een borrel en wat te knabbelen en werd er huiswaarts gereden in de avond kou. Bij de logde aangekomen kon er worden terug gekeken op een prachtige maar lange dag met veel indrukken. Er werd nog gedineerd en ik ging moe naar bed.

Dag 4 Hoedspruit - Panorama Route - Hazyview

De dag van de Panorama Route. Weer vroeg op vanmorgen want het vertrek stond gepland om 8 uur. En nadat een ieder de koffer had aangewezen, omdat het zeker was dat deze meekwam, vertrokken wij richting de Panoroma Route en was de eerste stop bij een bijzondere boom de Baobab .Aangekomen bij de drie rondnavels werden hier weer de nodige foto's gemaakt van deze bergen die er uit zien als rondnavels de originele hutjes van de Afrikaner, En boven de canyon van de Blyde River staan de drie naar grootste canyon in de wereld. Verder naar  Bourke's Luck Pothols en we volgden de Panorama route  en dan kwamen we langs God,s Window hier werden snel nog wat plaatjes geschoten en verder  door naar de Lisbon Falls. Onderweg kwamen we langs  het gezicht van Jezus, dit is een afbeelding van Jezus aan de kant van de weg, die van welke kant je komt rijden je altijd volgt. Bij de Lisbon Falls de nodige foto's genomen en door naar Gods Window. Er is bewust gekozen voor de Lisbon Falls door de reisleider Johan, omdat ik het vorig  jaar de Berlin Falls al had gezien.  Naar Graskop en bij Siver Spoon Restaurant een Omelet met spinazie en naar nog even door dit dorpje te hebben gelopen ging het naar Hazyview naar Gekco Lodge. Een leuke hotel. Hier werd de mail gecheckt en werd duidelijk dat Geerije en Gert Jan de  blijde ouders zijn geworden van Emma Sofia. Naar het diner en een wijntje naar bed om eens een goede nachtrust te genieten.

Weer op tijd vertrekken vandaag, want we gaan naar Swailand. Waneer de Koning 50 wordt dit jaar zal hij de naam wijzigen in "the Kingdom of eSwatini"Het was een regenachtige start van de dag en na een niet geweldige aanvang maar het werd het wel beter. Het was vandaag een dag om ons te verplaatsen er werd gestopt in Leydenburg voor een snelle kop koffie en door naar de grens van Swaziland bij Jeppes Reef. En na uitgeschreven te zijn uit Zuid Afrika gingen we eerst naar het cultuur dorp Matsamo. Waar we uitleg kregen hoe de Swazi leefden en leven. En na een voorstelling werd er gedanst en gezongen en waarna er natuurklik ook mee gedanst moest worden. Hier werd ook geluncht en na dit alles ging het na de grens van Swailand waar we ons paspoort moesten laten stempelen. Met de bus ging het over Piggs Peak om vervolgens bij de Ngwenya Glas fabriek te stoppen voor koffie en eventuele souvenirs te kopen. De reis werd voortgezet langs de hoofdstad Mbabane van Swaziland en al gauw werd de weg ingeslagen naar Mlilwana Wildlive Sanctuary. Bij aankomst was iedereen toch al wel een beetje verwonderd over dat de Impala en andere dieren hier gewoon los rond lopen. Het diner stond om zeven uur gepland en na wat te hebben gegeten en een drankje was het om een uur of negen de ogen dicht.

Dag 5 Hazyview - Swaziland

Dag 6 Swaziland

Vanmorgen gingen ik met een aantal mensen uit de groep een wandeling maken onder begeleiding van Stuw de ranger. Dit hadden we gisteravond geregeld. Het was een tocht van ongeveer een uur of twee. Stuw vertelde over bomen die zo hard waren dat de termieten geen kans kregen om zich in de boom te nestelen en over de boom die het Teakhout levert . Over de opgehangen strikken bij de ingang van de Sanctury vertelde hij dat deze allemaal gevonden waren in het park of waren achtergelaten in het park door de stropers. Hij vertelde  over de snelheid van de Krokodil dat deze wel twee meter omhoog kon springen en over de  Nijlpaarden dat deze de meeste slachtoffers maken onder de mensen dan alle andere dieren. Ook over de planten en de dieren wist hij ons bepaalde dingen te vertellen  die wel interessant zijn. Er werd bij de hoogste termieten heuvel nog een foto genomen. En verder werden er nog Impala's, Zebra's en Blesbokken, Gnoes, Koedoes en noem maar op gezien om ongeveer kwart over twaalf waren we weer terug voor de lunch van één uur. Iedereen op tijd en er werd tijdig besteld maar het duurde meer dan een uur voordat het werd geserveerd. We denken maar dat het "slow food"is geweest. Naar de lunch de Hippotrail gewandeld samen met Luc en Riet. Langs de oever van het meertje lagen veel Krokodillen we waren zo dicht bij dat we ze konden aanraken, maar dit doe je niet, omdat ons vanmorgen is verteld dat dit dier weel twee meter hoog uit het water kan springen en een snelheid van wel 45 kilometer kan bereiken. Verder over het pad de Bee eater gezien en gefotografeerd. Langs de Gnoes en de Blesbokken de Impala's, kwamen wij de groep mountainbikers tegen. De Zebra niet gezien, maar deze had ik s'morgens al gezien. halverwege de route had je een prachtig uitzicht op Execution Hill, deze berg heeft de vorm van een liggende leeuw., en werd gebruikt om mensen te executeren die wat fout hadden gedaan, ze kregen de keus om ervan af te springen of ze werden gepusht door met de speren te prikken kwaadschiks te springen.  Bij terugkomst op het kamp deed een ieder nog wat voor zichzelf en was het een drankje bij het kampvuur, dit vuur brand al vijftig jaar en is nog niet uit geweest, waar de Wrattenzwijnen zich ook warmen aan het vuur. Om zeven uur het diner en om een uur of half negen nog een optreden van een dans en zanggroep. Kortom een hele mooie en geslaagde dag. En een beetje met pijn in het hart vertrekken ik morgen weer naar een andere unieke plek.

Dag 7 Swaziland - St. Lucia/ Hluhluwe

Vandaag neem ik weer afscheid van Swaziland en gaan we richting Hluhluwe.  Maar eerst nog via de kaarsenfabriek waar ik bij de markt nog een souvenir heb gekocht en later voor de grens met Zuid - Afrika nog even een kop koffie gedronken te hebben. Kwamen wij bij de grens en werd er snel uitgecheckt en weer ingecheckt en waren we weer in Zuid - Afrika. En nog bij de Wimpy in Mkuze geluncht te hebben ging het naar Hluhluwe Ezulwini Game Lodge waar we ontvangen werden met een drankje en een schijfje Ananas en nadat de koffers op de kamer waren gebracht ging ik met een groep een wandeling maken in het park en werden er  nog Impala's, Hyala"s en Zebra's gespot. Na een prachtige zonsondergang werd er snel naar de lodge teruggelopen omdat het na zonsondergang het geen half uur meer duurt voor het stik donker is. Al met al toch nog en wandeling van ongeveer 7,5 km. Na de wandeling het diner en nog even een half uurtje tv gekeken want het is morgen weer vroeg op. Weer een top locatie.

Dag 8 St. Lucia/ Hluhluwe

Ontbijt om half zeven en vertrek om kwart over zeven na volgens mijn ervaring van vorig jaar het mooiste natuurpark van Zuid Afrika om kwart over zeven stond een ieder paraat maar er waren geen Jeeps, waarschijnlijk omdat er tussen de logde en St. Lucia roadblocks door protesterende mensen zijn opgeworpen. Dus werd Micheal opgetrommeld om ons met de bus naar de ingang van het park te brengen. Daarna na iets vertraging te zijn aangekomen stonden de twee Jeeps klaar en ging er een groep in de een en een andere groep met Richard mee. Het was niet zo als vorig jaar dat ik bij de eerste kilometer al Neushoorns zag. Maar sporadisch was er een beest te zien en galmde Richard voor uit zijn Jeep "there is a Lion there a Buffalo" en toen hij riep van "that are two of the five", dacht ik dat zit wel snor. Maar na niks en niks en nog eens niks werd er bij Hilton Hill wat Blauwe Ballen Aapjes gezien. En wilde de gids daar eigenlijk koffie pauze houden, maar de groep gaf aan dat ze liever doorreden. Hij was hier een beetje over ontdaan en ging naar het roken van een halve peuk knorrend weer achter het stuur. Er werd daarna  een roedel wilde honden gezien wat volgens de gids zeer uniek is. Niks, niks niks de toer zat er bijna op totdat iemand toch in de verte een Neushoorn zag. BIG five deze vakantie gezien. Hij was ver weg en de tijd was op, want al gauw werden we naar de uitgang gebracht waar de bus op ons wachten. Met de bus naar St. Lucia om  een boottocht over Lake St. Lucia te maken. Een meer wat vol zit met Nijlpaarden. Op de boot kregen we ook de lunch geserveerd. Prachtig was het al die Nijlpaarden in het meer, maar ook de Zeearend en de Krokodillen lieten zich zien. Dit makt toch een beetje de morgen goed. Terug met de bus door het Park Hluhluwe, omdat de weg nog steeds geblokkeerd was door de mensen die het niet eens zijn met het beleid van de regering. Maar dit was voor ons de kers op de taart zagen we ś morgens amper een dier het kon nu niet op met de Neushoorns. BIG FIVE DAY. Na het hotel en alles nog eens even de revue laten passeren.

Dag 9 St.Lucia/Hluhluwe -Drakensbergen

Het was een hopeloze nacht niet fit en beroerd, koorts. En waarschijnlijk van mijn stokje gegaan. Er waren al twee mensen behoorlijk ziek geweest deze reis en gisteravond ook al weer twee mensen die niet lekker en beroerd waren. Gelukkig was vandaag een reis dag dus kon erbij getankt worden in de bus met veel slapen. Het bezoek aan de watervallen bij Howick en het monument van Nelson Mandela was gecanceld in verband met de roadblocks en daarom reden we de andere kant van de Drakensberg langs. Omdat we andersom gereden hebben was de afstand ook langer na het hotel. Maar na aankomst in het hotel  Mont aux Sources was dit gouw vergeten een prachtig hotel wat prachtig is gelegen in de Drakensberg

Dag 10 Drakensbergen

Er werd begonnen met een ontbijt waarnaar we met de bus naar de tekeningen van de San in het  Royal Natal National Park werden gebracht. Hier gaf "Happines" ons uitleg over de tekeningen en de taal voornamelijk de kliks en de klaks. Na dit alles weer in de bus en een stukje verder gingen we een mooie wandeling naar de potholes en verder naar de waterfall .... deze druppelde wat en had niet het spectaculaire van wat een waterval moet hebben. Leuk was wel de Bavianen die er boven langs liepen.  Naar dat we eerst alleen maar naar boven waren gelopen. ging het nu alleen nog maar naar beneden en na verloop van tijd was de bus weer in zicht. Weer terug naar het hotel voor de lunch voor de bestelde vivis, werd het een beefburger, omdat er geen vis was. Na de lunch nog de riverside route gelopen met Luc, Riet en Kaylee maar we hadden mogelijk toch iets gemist en waren een eind van het hotel verwijderd, maar toen kwam de redding de bus met Micheal kwam ons tegemoet en was graag bereid om ons mee te nemen naar het hotel. al met al toch een kilometer of 17 gewandeld vandaag. En ging na het diner nog even aan mijn blog werken en de koffer weer voor zover mogelijk inpakken want morgen gaat het naar Lesotho.

Dag 11 Drakensbergen - Lesotho

De dag naar wat voor mij toch wel één van de hoogte punten moet zijn Lesotho. Kingdom in the Sky. Half zeven ontbijt vertrek kwart over zeven. Na een prachtige rit door de Drakensberg met onderweg nog veel Bavianen  gezien te hebben kwamen we bij het Golden Gate Park. Bij een tankstation gingen wij uit de bus om vervolgens een stuk te wandelen de bus zou fungeren als bezemwagen, en na ongeveer een uur te hebben gewandeld kwam de bus mij achterop en kon ik instappen om vervolgens onderweg in Clarens in de Freestate koffie te drinken. Rond de middag geluncht en door naar Lesotho zonder stops en ongeveer 5 kilometer voor de grens werd er links afgeslagen  en gingen we via een on-geasfalteerde weg naar Pekabridge /Maseru de grens overgang. Om bij de Zuid Afrikaan  uit te schrijven dan een stukje niemandsland en dan om ons in te schrijven bij Lesotho. Onderweg naar Malealea lodge was het druk omdat het zaterdag was in de hoofdstad Maseru  twee ongelukken direct naar elkaar en heb nog geen idee wat mij te wachten staat. In plaats van dure auto,s zie je ossenkarren en dj's die verschrikkelijke harde muziek draaien op een lege parkeer plaats een boel zwerfafval, en veel koeien/ schapen hoeders met kuddes onderweg. Dan maakt de bus een stop bij de Gate to Paradise (2000 meter) voor een waanzinnig mooi uitzicht over de vallei en aan de andere kant onze lodge Malealea Lodge  die wel wat gedateerd is en eerst de indruk heeft van een hippiekamp. koffer naar de hut en naar de  bar voor een voetbalwedstrijd of een rugbywedstrijd te kijken. Na het diner en een glaasje schrijf ik nog even voor mijn blog en om tien uur gaat het licht uit omdat de stroom er dan afgaat. Dus welterusten.

Dag 12 Lesotho

Vanmorgen was het koud zo rond het vriespunt hoog in de bergen. En in het Spartanse huisje was geen kachel dus zo van uit het bed onder de douch. Ha, ha bruin water nou maar even afspoelen. De tandenpoetsen met het water uit de kraan werd sterk afgeraden, daarvoor stond er een jerrycan op een op elkaar gestapelde  bierblikjes. Zo goed als het ging mij een beetje gewassen en na het ontbijt dit stond om zeven uur gepland maar al wat er was geen ontbijt. Je moet er een Afrikaans uurtje bij rekenen. Om 8 uur dus. Na het ontbijt gingen we onder begeleiding van vier gidsen de gemeente Malallea  waar de Basotho, de inwoners van Lesotho wonen in deze bestond uit veertien kleinere dorpjes, maar eerst een kijkje in de lokale  supermarkt. Waar ook gewoon de benzine en petroleum vanuit de winkel wordt verkocht het was dan ook een benzine lucht van heb ik jou daar. Verder door het dorp waar een ieder vriendelijk was en waar de waterpomp fungeerde als hangplek voor de jonkies. We gingen binnen waar een mevrouw die ons uitlegde hoe het bier werd gebrouwen. En er moest natuurlijk worden geproefd. Nou het ruikt zo het smaakt bitter en niet te vergelijken met het bier zo wij het kennen. Het heeft ongeveer 2 procent alcohol en het is gefermenteerde mais. Verder door de dorpjes met vriendelijke maar toch ook wel schuwe mensen, maar ja wat wil je als er een aantal westerlingen je dorpje luidruchtig en alsmaar klikkend fotoś makend je komen bekijken. Daarna naar het schooltje waar een aantal kinderen bij elkaar waren getrommeld "het was Zondag"om te laten zien hoe ze les krijgen en de hoofdonderwijzer vertelde honderd uit. En was een gelukkig man met de middelen die hij tot zij beschikking had. Hij liet ons alle klas lokalen zien en de keuken waar de kinderen iedere middag een maaltijd kregen en ook de tuin waar de groentes door de leerlingen werden verbouwd. Naar het museum waar we uitleg kregen hoe mensen in de traditionele woning leven en nog veel meer dingen over hoe de Basotho leeft en leefde. Terug naar onze lodges om de lunch te nuttigen wat dan weer in schril contrast staat met het geen we die morgen zagen.  s' Middags met Riet, Marjon en Luc een wandeling gemaakt onder begeleiding van een gids naar de rotsschilderingen van de Bosjesmannen. Het zou toch wel een moeilijke route zijn met veel afdalingen naar een kloof. Waar de Echorots werd gepasseerd en door lokale mensen werd gezongen. Bij de rotstekening van de Bosjesmannen aangekomen gaf de gids ons uitleg en werden er enkele foto's genomen en werd de terug wandeling weer ingezet. We moesten nu dus weer omhoog  wel pittig maar toen we weer bij de lodge aankwamen hadden we een goed gevoel. Er werd s'avonds nog  gedineerd en wat gedronken en om ongeveer 21:15 naar bed. En het was koud maar met een  de gedachten dat het een hele unieke dag was en nog een extra deken had ik een goed gevoel en werd de kou vergeten.

Dag 13 Lesotho - Graaff-Reinet

Het was vannacht minus het vriespunt, dus behoorlijk koud bij het opstaan. geen verwarming. tandengepoetst, beetje water tegen je gezicht aan en dat was het. Na het ontbijt want het vertrek stond gepland om negen uur. We zouden bij de grensovergang van Rooyen, Lesotho weer verlaten, maar eerst nog genieten van het landschap en waar de boeren nog ploegden met de éénscharige ploeg gespannen achter twee dan wel vier ossen. Ook de Sorghum werd geoogst met kapmes en werd op een kar geladen veelal gemaakt van de laadbak van een afgedankte pick up truck. Deze  is dan ook achter de ossen gespannen. Heel erg primitief dus allemaal. Aangekomen bij de grens werd de procedure weer afgehandeld en mocht iedereen weer mee. het is vandaag de langste reisdag naar Graaf Reinett en de reis ging door Orange Vrijstaat en werd er na twee uur koffie gedronken aan de Orange rivier deze rivier, de langste van Zuid -Afrika,  loopt helemaal tot aan Namibië.  Verder door de Karoo een eindeloos, droog gebied wat zich uitstrekt van de  binnenlanden van de Oost Kaap tot aan de Indische Oceaan en  beslaat een derde van Zuid Afrika. Een prachtig onherbergzaam gebied wat gevreesd werd door de eerste pioniers door de hitte in de zomers en de kou in de winters. Hier werd gevraagd of we nog een stuk van deze weg wilden wandelen en werd door sommigen graag gedaan. De bus weer uit en deze kwam als een veeg wagen weer achter ons aan. Onderweg vertelde Johan de reisleider over de moeilijke staat van Zuid Afrika voor de boeren die vaak werden overvallen en werden mishandeld of soms vermoord. Dat hierdoor heel veel van hen wegtrokken naar Amerika en Australië. Hij vertelde over de Koedoe dat deze zo hoog  en over de weg sprong en daarom een gevaar was om hier dan ook in de avonden te rijden. Ook was de reden dat hij zo hoog sprong en zo weer op zijn poten terecht kwam de reden was dat hij koeeeeeeeee doeeeeeee word genoemd. De weg bleef fascineren ook al omdat er onderweg nog de Stanleys Kraanvogel werd gespot dit is de nationale vogel van Zuid Afrika. Dan naderen wij Graaf Reinett een stad in de Oost-Kaap Provincie en gesticht door Nederlandse Kolonisten die vanuit de Kaap hierna toe trokken. Een prachtige stad met mooie authentieke gebouwen.  Hotel Karoopark Guest House gevonden en na een sherry kreeg ik mijn kamer er werd gedoucht en naar het diner. Er was voor de plantenvreters  een vegetarisch maaltijd was gekookt. Vroeg naar bed, alhoewel het morgen een dagje rond de kerk is.

Dag 14 Graaff - Reinet

Van morgen vertrek om negen uur met het busje van het Hotel naar de Township Ingomso Hier werden we rondgeleid door Lizle. zij vertelde over hoe er werd geleefd en samengewerkt in deze gemeenschap. Na de bijzondere ervaring van vorig jaar in Soweto, was deze township veel kleiner en iedereen  kent elkaar. We kregen een binnenkijkje bij het gezondheidscentrum. je kon hier niet op afspraak dus het kon wel eens lang duren voor je aan de beurt kwam bij een van de dokters. ook stond er normaal een bezoek aan de primarie school gepland, maar omdat het vakantie was ging deze niet door. De kinderen speelden in de straat met zelfgemaakt speelgoed. lege flessen die ze achter zich aan sleepten en met banden deze dienden als hoepel. ook werd er gevoetbald in de straat en de dames onder ons deden graag mee. naar verloop van tijd gingen we het huis van Suzan binnen, zij vertelde een   verhaal over haar kleren en het huwelijk. Er werd koffie gedronken en een zelfgebakken broodje gegeten. Hierna zong ze met een kind en Lizle nog enkele liederen voor ons en werd het tij om te gaan. Erg mooi en heel blij dat ik deze tour heb gemaakt. Sommige mensen zien het als aapjes kijken, maar dit is absoluut niet waar. Naar terugkomst bij het hotel werd er besloten om naar het Reinet - House   museum te gaan. Hier werd een goed inkijk gegeven hoe de eerste boeren naar deze plek toetrokken en leefden. De  lunch was vrij in Graaff Reinet en er werd dan ook al gauw iets gevonden. De mooie Groot Kerk werd nog maar weer eens gefotografeerd en terug naar het hotel vanwaar het ging naar de Valley of Desolation in het Camdeboo National Park onderweg werden nog de blauw ballen aapjes of Vervet gespot en verder op nog Struisvogels ook gaf gids Robert ons uitleg over de plantensoorten. Na een prachtig uitzicht te hebben gehad op Spandau Kop en de omgeving  werd ons verteld dat je zover kon kijken als Nederland breed is ging het naar de Valley of Desolation. Dit is prachtige rotsformaties die je in verwarring brengt. Op de terugweg werd er gestopt en onder het genot van een drankje hadden wij een prachtige zonsondergang. Weer terug in Graaff Reinet werden we naar een restaurant gebracht waar de porties veel te groot waren maar wel heel erg lekker. Terug naar het hotel en slapen, Morgen naar Cape St. Francis.

Dag 15 Graaff - Reinett - Cape St. Francis

Onze reis werd voortgezet door en verlaten de Karo naar Addo Elephant Park. Onderweg koffie gedronken in de middle of know where. Oop zulke plaatsjes(alleen een tankstation) zie je alleen maar in de film. Aangekomen in Addo werd ons verteld door Johan dat we eerst de lunch moesten bestellen voor we op safari gingen. Om goed 1 uur gingen we dan in een grote truck het park in. Hier werden dan ook voornamelijk olifanten gezien ook de buffel, zebra's en Wratenzwijnen. Naar terugkomst geluncht en door naar Cape St.Francis. In de bus werd ons verteld dat we in verband met een conferentie in het resort wij een upgrade van de kamer kregen en dat er enkelen met zeezicht waren waarvoor gelood moest worden. ik behoorde bij de gelukkigen. aangekomen bleken het gigantisch huizen te zijn met de ene wauw naar de andere. Ik had een geweldige kamer met uitzicht op de vuurtoren. Fantastisch.

Dag 16 Cape St. Fransis

In het andere huis werd vanmorgen om negen uur een prive ontbijt verzorgd voor de groep. Dit is waanzinnige luxe twee dames in de bediening en een kok.  Heel erg luxe. En na het ontbijt ging het onder begeleiding van Taylor naar de vuurtoren en de pinquing rehab. Waar we uitleg kregen over de pinquings die veelal door overbevissing het onderspit moesten delven, omdat ze in de netten terecht komen. De mevrouw die ons rondleidde gaf aan dat het allemaal vrijwilligerswerk is,. Ze krijgen hier geen vergoeding voor van de regering, omdat de Zuid Afrikaanse regering zegt dat de natuur zo in elkaar steekt. We werden opgehaald door Greg en hij bracht ons naar St Francis Harbour waar de Calimares vissers allemaal de boten weer in orde aan het maken waren. Om weer voor 21 dagen naar zee te gaan deze inktvissen worden ś nachts gevangen en daarom hebben de vissersboten allemaal van die lampen aan boord, omdat ze op het licht afkomen. Nu gingen er drie supen , dit is op een surfplank staan en dan met een pedel vooruit rooien, en ik ging met Michel en Hanneke en rondvaart door het decadente gedeelte varen, hier hebben de rijken van Zuid - Afrika een vakantiehuisje en wonen er ongeveer twee tot drie weken per jaar. Ook Angelina Jolie en Brad Pitt hadden hier een huis en Sir Alex Ferguson de voormalig trainer van Mancester United. Wat een contrast voordat je Cape St. Fransis binnen rijdt een hometown en dan aan de andere kant de luxe en de weelde van de rijken. Op de terugweg nog een IJsvogel gespot. In de namiddag nog op Walvissafari met Tim zijn ouders waren dutch maar hij kon zelf alleen maar Engels. Het was een beetje een fantast die zij dat hij s, morgens al zoveel walvissen had gezien, dat het helemaal goed kwam, eenmaal aan boord bij het vertrek uit de haven zagen we alleen maar een zeehond en daar bleef het bij wel enkele mooie foto,s van de vuurtoren en de branding. We moesten maar even bij de Italiaan koffie drinken op zijn kosten om de teleurstelling te verwerken en na verloop van tij kwam hij er bijzitten en zij dat we 200 rand terugkregen als een refund, doekje voor het bloeden. Hij bracht ons terug naar het resort waar werd gegeten en waar het gezellig was misschien wel wat te gezellig.

Dag 17 Cape St. Francis - Oudtshoorn

Het was weer vroeg uit de veren en na het ontbijt ging het richting Oudtshoorn, via de tuinroute en de Plettenburgbay en Knysna onderweg werd er diverse keren gestopt voor een snelle fotostop en een plaspauze ook werd er gestopt bij het meest gefotografeerde bord door de Nederlanders (heb geen idee waarom) via de mooie Outeniquapas gingen we richting eindbestemming om vervolgens deze voorbij te rijden en eerst naar de  Cango grotten te gaan, hier kregen we uitleg over het tunnelstelsel en de stalactieten  en stalagmieten en dat deze meer dan miljoenen jaar oud waren. toen naar ons Hotel  Turnberry Boutique Hotel waar de koffers werden uitgeladen en we ons eerst een even zetelden en iedereen tot het avondeten wat voor hem zelf kon doen. Het avondeten  bestond uit een traditionele braai die eerst werd uitgelegd door de kok toen moest er een lied worden gezongen en toen kon er worden opgeschept. Onder het eten werd er traditionele braai muziek gedraaid wat voor mij niet hoefde. Het was een soort Hawaiaanse muziek met Tiroler invloed. Ook werd er gezongen  voor Emily die vandaag 21 werd en daar hoort natuurlijk taart bij.

Dag 18 Oudtshoorn - Kaapstad

Vandaag gaat het richting Kaapstad maar eerst naar de struisvogelfarm. Er werd over de broed tijd  van de kuikens en de manier over het broeden met broedmachines. Er werd een demonstratie gegeven hoe een plumeau van struisvogelveren wordt gemaakt. Ook de producten zoals vlees, wat eigenlijk allen maar om de borstkas zit, de leer producten en de fraai beschilderde eieren. Ook dat de struisvogel 1,5 kilo stenen in zijn maag heeft dit is om het gras te malen. Dan was het voeder tijd en mocht je een klein handje maispitten pakken en dan door met een vlakke hand het door de struisvogel aflaten pikken. Dan worden we naar een ander gedeelte met van de farm gebracht waar de mogelijkheid was om op de rug van een struisvogel te rijden maar dit werd sterk afgeraden door de reisorganisatie en niemand had de behoefte hieraan. Terug naar de farm en naar de koffie was er nog de tijd om te shoppen maar nog al aan de prijs. Naar Kaapstad via route 62 wat de mooiste route is van Zuid Afrika en veranderd de ruige bergen in mooie valleien met veel wijnbouw. Het regent inmiddels behoorlijk en ons uitzicht is beperkt maar daar is dan toch Kaapstad en ons hotel. Nadat de koffers zijn uitgeladen en we ons hebben opgefrist ging het met Marco, Danielle en Hanneke naar de Waterfort om bij de MacDonalds te eten.

Beetje raar in een land waar mogelijkheden genoeg zijn om goed te eten, maar soms is ordinaire ook lekker., waarbij ik moet aantekenen dat het voor mij wel vijftien jaar geleden is dat ik bij de Mac ben geweest en ik nu ook wel weet waarom het zo lang geleden is. Naar nog wat etalages kijken bij de dure merken als Louis Vuitton. Superdry, Chanel, Ben Sherman en noem maar op ze zijn er allemaal. En nog verder te zijn gelopen in de Waterfront nog even wat drinken bij de Italiaan en dan weer terug met de taxi van "banana" naar het hotel, waar ik dacht naast de chauffeur te gaan zitten maar hij vroeg of ik ging rijden, ik stapte dus op de chauffeur zijn plek in. stuur aan de andere kant!!

Dag 19 Kaapse Wijngebieden

Het zou deze dag na een aantal bezienswaardigheden gaan en na Kaap de Goede Hoop. En ook stond er voor sommigen een bezoek aan duikers eiland gepland maar er werd ons in de bus al medegedeeld dat dit niet door kon gaan vanwege het slechte weer. Het was zo slecht dat Johan in overleg met ons de dagen wilde omgooien en in plaats van de laatste dag naar de wijnproeverij en Stellenbosch te gaan dit vandaag te doen en dan de laatste dag naar Kaap de Goede Hoop. Iedereen was blij met de verandering en ging het richting Stellenbosch. Na enkele foto's gemaakt te hebben van de buskruitopslag en de gouverneurswoning gingen we naar de hoofdstraat  waar Oom Samie is gevestigd een winkel van sinkel. Waar ik het boekje "Afrikaans met een knipoog" heb gekocht. Dit is een boekje met de leukste woorden , uitdrukkingen en zegswijzen van de Afrikaanse taal en erg vermakelijk. Ik heb samen met  Marco die er ook één had gekocht "ons het ons van die lag geskeur" . Het werd tijd voor koffie met wat lekkers wat voor Marco en Hanneke wel resulteerde in een enorme punt chocolade taart waar je wel een heel weeshuis van kon voeden. Er stond nu een bezoek aan het Dorpmuseum Stellenbosch gepland en hier werd uitgelegd hoe Stellenbosch is ontstaan en uiteindelijk hoe het verder is ontwikkeld door Simon van der Stel. Een leuk bezoek. Nu ging het naar de wijn van Boschedal  in Franschhoek kregen we eerst uitleg over hoe na de oost in februari de wijn in grote bakken wordt gestort en dan met vijzels in gefilterd in de tanks wordt gepompt voor vergisting en dat rode en witte druiven allemaal witte wijn geven en door het toevoegen van de rode schilletje van de rode druif de wij uiteindelijk rose of rood wordt.Na de rondleiding de proeverij en hier kregen wij diverse witte en rode wijn voorgezet om deze met een uitleg te kunnen proeven. Op de terugweg eerst nog langs "Die Afrikaanse Taalmuseum & -monument" Dit monument vertegenwoordigd de verschillende talen die het Afrikaans gevormd hebben. Terug naar Kaapstad om met de hele groep naar de Griek in de wijk Waterfront te gaan voor het zo genaamde afscheidsdiner !! en na terugkomst in het hotel was het een vermoeiende dag geweest en was ik blij dat ik op bed lag. Ik had veel kou geleden vandaag maar wat wil je ook als het begin vakantie nog lekker 23 graden is en nu een graad of 10 en de hele dag regen. Trusten.

Dag 20 Kaapstad

Het was vandaag een vrij te besteden dag en had met Danielle, Kaylee en Nathalie al in de Drakensbergen geboekt voor Robben-eiland. Dit moest vooraf geboekt worden via de site en was ook al betaald. Als de tour niet doorging zou er een berichtje worden verzonden naar de contactpersoon. Er was geen berichtje verzonden dus de taxi gepakt en naar het vertrekpunt van de boot in de waterfront. Het weer was nog steeds niet goed maar geen bericht goed bericht, althans bij aankomst werd ons al snel duidelijk dat de boot niet ging. Naar het loket om verhaal te halen waarom we geen berichtje hebben gehad, de meneer zei dat ze dit nooit doen. De kosten voor de ticket werden terug betaald. We gingen eerst maar een beetje winkels kijken en er zouden nog een groepje bij ons vervoegen om vervolgens een Citysightseeing Cape Town tour te doen, was een leuke tour allen jammer dat het regende en je niet in het open gedeelte kon zitten. Via de Tafelberg die ook nog steeds kopje onder stond kom je dan weer via de andere kant Kaapstad langs via de wijk Groenpunt met aan de Baai de Groenpuntvuurtoren de oudste vuurtoren van het land en het  Grote Schuur Ziekenhuis waar Dr. Barnard de eerste harttransplantatie deed. Verder het Groenpuntstadion bekend van de wereldkampioenschappen voetbal van 2010. kom je weer bij het punt waar de bus vertrok. Na een kop koffie maar weer winkels kijken en geluncht met Marco bij de Italiaan en na de lunch kwam het groepje weer bij elkaar en ging ik met Marc en Danielle in "The Cape Wheele"  het reuzenrad en op grote hoogte had je een prachtig uitzicht over de haven, Waterfront en Robbeneiland toen we 5 keer rond waren geweest moesten we er weer uit en stonden de dames al te overleggen met de helicopterman, en ja wij wilden ook wel mee. Met zijn allen naar het kantoortje waar besloten werd de vlucht van een half uur te doen. Vandaar werden we met een golf karretje naar het heliplatform gebracht de eerste groep met Kaylee, Emily, Danielle, Cindy .... in de gele helikopter en Marco, Hanneke en ik in de rode helikopter. De piloot bracht de helikopter op toeren en op een gegeven moment komt hij los van de grond en met een beetje voorover te hangen vertrekken we en gaan we gestaag naar een hoogte van 1000 meter. vliegend langs Robbeneiland maakt het toch een beetje goed dat we er vanmorgen niet zijn geweest. Aan de andere kant Seapoint Bay, Clifton niet vergeten het Voetbalstadion en de oudste vuurtoren van Zuid Afrika  door naar Camps Bay via Sandy Bay naar Houtbaai met een prachtig uitzicht op Chapmans Peak daar verlaten we de Atlantische Oceaan en steken over naar de Indische Oceaan  aan de rechterkant ligt dan Simonstown  met de marinebasis en vliegen langs  Fischhoek en gaan bij Muizenberg  over Constantia vliegen we langs de Tafelberg over de haven weer naar het heli platform waar de andere helikopter ook al weer was geland wat een geweldige ervaring. Iedereen was enthausiast en na nog lang napraten ging het weer naar het hotel. s'Avonds was de afspraak om bij de Belg te eten met zijn achte maar uiteindelijk gingen er maar drie lekker friet met gebakken vis eten en terug bij hotel nog een wijntje en naar bed.Veel kou geleden maar wat een fantastische dag.

Dag 21 Kaapstad

Laatste dag vandaag niet al te vroeg weg om eerst naar Boulders Penguin Colony te gaan dit is een beschutte baai tussen Simon's Town en de Kaap waar ongeveer 2200 Afrikaanse Pinguïns/ Zwartvoetpinguïns nestelen deze pinguïn staat in de red data book van bedreigde diersoorten. Leuk zo ze bewegen. Omdat ze geluid maken als een ezel werden ze ook wel de Jackass penguin genoemd. Bij aankomst heb ik nog een soort grote Marmot gefotografeerd dat blijkt een Dassie of de Kaapse Klipdas te zijn verder ging de reis naar Hout baai waar een paar prachtige plaatje werden geschoten en dan door naar de meest zuidelijkste punt Kaap de Goede hoop. waar je een prachtig uitzicht hebt op de Atlantische oceaan en de Indische oceaan die hier bij elkaar komen. Hier werd de groepsfoto gemaakt. En verder naar Cape Point. Waar gewaarschuwd wordt voor de bavianen die alles zoals halskettingen, armbanden, fototoestellen tasje noem maar op proberen van je af te pakken. Met de Table mountaincableway naar boven om vervolgens prachtige uitzichten over beide oceanen te zien en natuurlijk de vuurtoren. Na hier wat rondgedwaald te hebben weer lopend naar beneden om in de kiosk een koffie en een broodje te halen en deze buiten te nuttigen. de Bavianen werden niet ontdekt. Maar er waren wel vogels die zo brutaal waren dat ze mensen gewoon de broodjes voor de mond weg pikten. Eerder weg dan afgesproken om naar de Tafelberg te gaan. Onderweg werd er nog een Eland gezien maar dat was het dan ook zo'n beetje. De Tafelberg was open en er zou boven op zicht zijn maar het trok telkens weer dicht. Kaartje gekocht en met de lift naar de etage waar de lift vandaan vertrekt de gondel naar boven en na ongeveer zes minuten kom je dan boven aan waar het potdicht zat en ik met een aantal zo weer in de rij ben gaan staan voor weer naar beneden omdat dit toch een vrij lange rij is leek mij dit de beste oplossing er was toch niets te zien. Weer beneden  nog een koffie om daarna nog een snel hapje te gaan eten in een Italiaans restaurant. Hier werd Michael de chauffeur nog eens bedankt en Johan werd bedankt. En dan ging het naar het hotel om onze koffers te halen en vandaar gelijk door naar het vliegveld. Waar Johan ons tot aan de gate bleef volgen en daarna ons uitzwaaide.

Dag 22 Aankomst Amsterdam

Geland op Schiphol de koffer van de band. Van iedereen uit de groep afscheid genomen. Gebeld voor mijn auto en deze opgehaald en naar huis. Dit was het einde van een onvergetelijke vakantie.

Het was een onvergetelijke vakantie en behoort zeker voor mij tot één van de mooiste. Natuurlijk kan de reisorganisatie de reisleider de chauffeur en de groep met wie je reist hier veel aan doen.  Daarom allemaal die deze vakantie voor mij tot een onvergetelijk moment hebben gemaakt "dank jullie wel" .

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

Mei Ling (vrijdag, 22 juni 2018 13:39)

Het was even zoeken, maar ik heb je nieuwe blog gevonden.
    Nu kan ik je weer elke dag volgen.

Je hebt het weer goed voor elkaar! Geniet er lekker van!

• #2

Anneke Koop (vrijdag, 22 juni 2018 17:19)

Dat ziet er allemaal weer prachtig uit!!
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Geniet er maar lekker van!